Kresťanský postoj k psychickým operáciám
PSYCHICKÁ CHIRURGIA
Praktizuje sa najmä v Brazílii a na Filipínach. Brazílski „chirurgovia“ používajú na otvorenie tela pacienta nôž, nožnice, či žiletku alebo čokoľvek, čo je po ruke. Činnosť „chirurgia“ vedú /podľa ich presvedčenia/ duchovia. Na konci operácie sa rana sama zacelí. Pri operáciách na Filipínach sa nepoužíva nijaký nástroj. Zdá sa, že telo sa otvára akoby účinkom chirurgických prstov a znovu sa zacelí, pričom nezostane nijaká jazva.
VEDECKÝ POHĽAD NA PSYCHICKÉ OPERÁCIE
Vedci sa pozastavujú nad tým, ako liečitelia pristupujú k zákrokom. Absolútne sa nezdržujú diagnózou. Do úvahy berú hlavne subjektívne pocity pacienta. Len vtedy, ak je diagnóza nejasná, vyšetrujú pacienta teatrálne postojačky cez plachtu tak, že pred pacienta, ktorý stojí, liečiteľ rozprestrie plachtu, na ktorej sa majú premietať orgány podobne ako pri röntgenovom vyšetrení.
Niektorí liečitelia bežne za deň vykonajú päťdesiat až šesťdesiat operácií, najvýkonnejší až sto operácií. Už viackrát boli operácie zachytené na videozázname, ale ani pri podrobnej analýze videozáznamu sa nepodarilo trik chirurgom spoľahlivo demaskovať. A predsa sú vedci presvedčení, že ide len o trik. Niektorí iluzionisti, napr. významný anglický iluzionista Christian, sa pokúsili pred kamerami televízie zhodný krvavý zákrok napodobniť a podarilo sa im to.
Aj jezuitský riaditeľ parapsychologickej univerzity v San Paule, otec Quevedo urobil fotografie, ktoré dokazujú, ako ľahko možno sfalšovať snímky o psychochirurgii. [1]
„Dr. Nolen sa dal sám „operovať“ a popísal podvody z vlastnej skúsenosti. Dokázal tiež na svojich pacientoch, že v ich tele vyoperované orgány zostali.“ [2]
Čo si odborníci myslia o krvi, ktorá sa objavuje na tele pacientov? Tí, ktorí operujú, nechcú dovoliť odobrať vzorku krvi z operovaného miesta, aby sa urobilo vyšetrovanie krvnej zrazeniny, či dokonca tkaniva. Starostlivo odstraňujú a ničia všetky zvyšky po zákroku. Predsa sa len niekoľkokrát podarilo tieto materiály získať a ukázalo sa, že išlo o krv z hydiny či prasaťa a výnimočne o ľudskú krv, ale odlišnej krvnej skupiny.
Helen Elizadová, psycho chirurgička, na takéto zistenie reagovala slovami: „Je to čudné, ale už som počula, že zloženie krvi sa môže zmeniť.“ Jej kolega, vtedajší predseda únie Gardon Higgius, keď zistil, že ide o bravčovú krv bránil sa: „Myslím, že je to provokácia. Odborníci nehovoria pravdu. Viem, že to nie je podvod.“ [3]
Nakoniec, čo sa týka odstráneného tkaniva, išlo väčšinou o črevo sliepky či inej hydiny, ak boli odstránené kamene, išlo o kremeňové okruhliaky.
Vedci nepopierajú, že pacientovi sa vo väčšine prípadov uľaví a subjektívne ťažkosti dočasne ustúpia, ale objektívne nálezy sa však nezmenia.
„Chýbajú röntgenové alebo sonografické kontroly ako doklady, ale niečo v tele „ubudlo“. Taktiež nedostatočne stanovená počiatočná diagnóza a nemožnosť bežne vyšetriť zdanlivo odstraňované tkanivo pomáhajú udržiavať nimbus zázračného zákroku. Teda krvavé placebo? Pritom niektorí chorí v odstupe niekoľkých rokov navštívili filipínskych liečiteľov dokonca viackrát. Pri niekoľkých chorobách totiž nestačí jedna operácia, musí sa operovať desaťkrát alebo dvadsaťkrát.“ [4]
Aj jednému z našich kúzelníkov sa podarilo presvedčivo predviesť operáciu a ukázať, v čom trik spočíva. Lekári dúfajú, že aspoň táto metóda bola v očiach verejnosti zdiskreditovaná. Docent MUDr. Ivan Maňka, CSc. sa jasne vyslovil, že Slovenská lekárska komora, aj Slovenská lekárska spoločnosť sa od týchto operácii dištancovala. [5]
Filipínski liečitelia sa v Jedľových Kostoľanoch vzdali operácie s odôvodnením, že nemajú energiu, lebo sa nechceli prezentovať pred niekoľkými lekármi. A keď boli v Košiciach, tam sa už nehovorilo o operáciách, ale ako sa vyjadrovala doktorka Kornélia Kunajová, členka organovaného tímu, išlo „o zázraky s koncentrovanou energiou a energetickou vibráciou.“ [6] O aký druh energie išlo, nie je známe.
Aký názor na tieto operácie má docent MUDr. Ivan Maňka, CSc.?
Podľa neho tieto operácie sú výsmechom chirurgie, asepsie, anestéziológie a biológie. Lekárov, psychotronikov a zástancov naturálnej medicíny /na Slovensku predstavujú malú časť, je ich asi 150 z okolo 20 000 lekárov, ktorých máme/, ktorí sa angažovali pri ich propagovaní, pokladá za neprijateľných pre spoluprácu.
Čuduje sa, že filipínski liečitelia, zväčša príslušníci náboženskej sekty Bagnio alebo aj iných siekt, prišli „operovať“ k nám, keď predtým tvrdili, že len na Filipínach je vhodné bio energo informačné prostredie. [7] Podľa pána docenta na liečiteľstve, vrátane psychotroniky a naturálnej medicíny aspoň v takej forme, ako sa u nás propagujú a vykonávajú, nie je nič pozitívne. Je presvedčený, že deväťdesiat percent lekárov nám potvrdí, že ide len o trik a dobrý obchod. [8]
V pondelok 30. 10. 1995 v denníku „Republika“, sme sa mohli dočítať o prípade Jozefa A. z Popradu, ktorý zomrel dva dni po zákroku jedného z filipínskych liečiteľov. Bol mladý, /tridsaťštyriročný/ a mal rakovinu hrubého čreva. Vložil svoj život do rúk tajomného Filipínčana. Samozrejme, najprv zaplatil, tak ako mnohí iní, veľkú sumu peňazí. Napriek tomu „zázrak“ sa v tomto prípade nekonal.
KRESŤANSKÝ POSTOJ K PSYCHICKÝM OPERÁCIÁM
Najprv si všimnime, čo si o týchto zákrokoch myslia svedkovia a samotní liečitelia. V mnohých propagačných článkoch a rozhovoroch s liečiteľmi sa môžeme dočítať, že liečitelia vedia znecitlivieť telo pacienta voči bolesti na ľubovoľný čas zvyčajne priložením dlaní na jeho čelo. Britský liečiteľ José Humberto otvorene priznáva, že on sám je iba médiom. Pred každou operáciou sa dostáva do tranzu tým, že sa modlí k stvoriteľovi a prosí ho, aby mu dal časť svojej sily a milosti. Prosí aj za ostatných, aby všetky srdcia bili pre energiu. Potom sa zjednotí s nežijúcim švajčiarskym chirurgom Dr. Ricardom, ktorý operuje jeho rukami. On sám nevie, čo sa robí počas operácie, až keď vystúpi z tranzu, s počudovaním pozerá film, ktorý o ňom nakrútili. Tvrdí, že ak má v mysli nejaký jasný obraz, môže ho zmaterializovať. [9]
Alex Orbito i José Segunda sa s tým stotožňujú, keď tvrdia, že z tela vyberajú zhmotnenú negatívnu energiu. Častokrát sú to kúsky tkaniva alebo šnúrky, čiže zmaterializované zlo, ktoré niekto na človeka poslal – pobosoroval mu, preklial ho. [10]
José Segunda na otázku „... ako sa stal zázračným liečiteľom, povedal: „Jeden deň sa ma Boh spýtal, či chcem byť médiom alebo liečiteľom. Povedal som, že radšej liečiteľom, a tak sa aj stalo. – Hovorí, že pri operácii dostáva príkazy od vyššej moci. Povie mu: - Otvor telo! – a on ho jednoducho otvorí.“ [11]
Niektorí filipínski liečitelia používajú rituálnu metódu, pri ktorej vyťahujú jed z tela pomocou čarov do predmetu, ktorý držia. Činnosť britských liečiteľov by sme mohli nazvať duchovnou chirurgiou. V tranze vykonávajú nad telom pacienta podobné pohyby, aké očakávajú od chirurga, čiže operujú na éterickom alebo astrálnom tele pacienta. Účinkom týchto operácií toxické látky zmiznú, tumory budú dematerializované.
Mnohí z týchto liečiteľov sú špiritisti využívajúci takých „sprievodcov“, ktorí sami boli za života kvalifikovanými lekármi. [12]
„Duch výslovne hovorí, že v posledných časoch niektorí odpadnú od viery a budú sa pridržiavať zvodných duchov a učenia démonov.“ (1 Tim 4,1)
Tieto slová boli napísané z Božieho vnuknutia takmer pred dvetisíc rokmi. Boli aktuálne v danej dobe a sú aktuálne aj dnes. Po príchode Božieho Syna Ježiša Krista na túto zem, žijeme posledné časy.
Tieto posledné časy budú trvať až do druhého jeho príchodu, keď príde v sláve súdiť nebo i zem a všetko Mu bude podložené pod nohy.
Božie slovo nás na mnohých miestach vyzýva, aby sme sa nebáli, ale aby sme bedlili. Už apoštol Jána napísal:
„Deti moje, je posledná hodina. A ako ste počuli, že príde antikrist, tak teraz vystúpilo mnoho antikristov. Z toho poznávame, že je tu posledná hodina.“ /1 Jn 2,18/.
A v týchto posledných časoch potrebujeme všetci Ducha Pánovho a jeho sväté pôsobenie v nás, aby sme dokázali skúmať duchov, či sú z Boha /porov. 1 Jn 4, 1-4/ a aby sme dokázali rozpoznávať, aká moc je za mnohými para normálnymi javmi.
Ako píše Koch, „znamenie samo o sebe o jeho pôvode nič nehovorí. K jeho vysvetleniu je potrebné Božie slovo.“ [13]
„Keby povstal v tvojom strede prorok alebo snár a dal by ti nejaké znamenie alebo zázrak, a to znamenie či zázrak, ktoré predpovedal, by sa aj vyplnili, ale pritom by ti povedal: “Poďme za inými bohmi - ktorých ty nepoznáš - a slúžme im,” nedáš nič na slová takého proroka a snára, lebo Pán, váš Boh, bude vás chcieť vyskúšať, aby sa zvedelo, či naozaj milujete Pána, svojho Boha, z celého srdca a z celej svojej duše. Pána, svojho Boha, nasledujte, jeho sa bojte a jeho príkazy zachovávajte, jeho počúvajte, jemu slúžte a k nemu sa viňte!“ /Dt 13, 1-4/.
Keď sa pozrieme na tzv. psychické operácie, či už ide o filipínskych, brazílskych alebo britských liečiteľov, nájdeme veľa skutočností, ktoré sú v rozpore s Božím slovom a učením Cirkvi.
Z uvedených tvrdení môžeme vo svetle Božieho slova jasne vidieť, aký duch je za týmto spôsobom liečenia. Znova sa tu stretávame s prvkami veštenia, mágie a špiritizmu. Liečiteľ informácie získava z astrálneho sveta, znecitlivenie tela pacienta dosiahne priložením dlaní na jeho čelo a skôr ako pristúpi k zákroku, nielenže sám sa otvorí na neznáme „energie“, ale prosí za pacientov, aby aj ich srdcia bili pre túto energiu. O čo tu ide? O to, aby sa otvorili na pôsobenie démonov.
Zákroky filipínskych liečiteľov sú spojené s ritualizmom. Pri týchto operáciách sa najčastejšie objaví na tele pacienta krv z nejakej hydiny. A my stojíme pred otázkou: Ide tu o krvavé placebo alebo o obrat, pri ktorom sa pacient stáva obeťou zasvätenou satanovi? Satanisti totiž odsekávajú hlavy kohútom a krvou polievajú svoje obete.
Okrem iného, táto rituálna metóda je spojená s čarami, pomocou ktorých vyťahujú jed z tela pacienta. Písmo sväté hovorí na mnohých miestach, že Boh zavrhuje čarodejníctvo a trestá ho smrťou. /Ex 22,18. Dt 18,10/.
Napríklad v knihe proroka Malachiáša čítame:
„Priblížim sa k vám na súd a budem rýchlym svedkom proti čarodejom, cudzoložníkom, krivoprísažníkom a tým, čo znásilňujú nádenníkov, vdovy a siroty, pokorujú cudzinca a neboja sa ma - hovorí Pán zástupov.“/Mal 3,5/
„Čarodejníctvo vraždí jednotlivcov i kultúry a je smrtiacou a proti spoločenskou silou. Takzvané „primitívne“ spoločnosti sú skôr degenerované spoločnosti, kde zvíťazila závisť a čarodejníctvo. Triumf týchto hriechov znamená pre každú kultúru jej zostup k barbarstvu.“ [15]
Brazílski a britskí liečitelia sami priznávajú, že tieto operácie vykonávajú v tranze, oni slúžia ako médium a cez nich operuje duch nejakého zosnulého lekára.
Kresťanské učenie tieto javy nazýva špiritizmom. „Špiritizmus je umenie vyvolávať mimoriadne javy vďaka duchom alebo odlúčeným dušiam alebo tajomným nadprirodzeným silám alebo vďaka podvodom a ilúziám /napr. rôznym javom davovej psychológie/.“ [16]
Spomína sa už v Starom zákone: napr. ako kráľ Šaul navštívil veštkyňu v Endore /1 Sam 28,7-8/, začo ho stihol trest smrti/ 1 Krn 10,13/.
Praktizoval sa aj za čias apoštolov a praktizuje sa medzi kresťanmi aj v dnešnej dobe. Mnohí kresťania nepoznajú Písmo sväté a nie sú si vedomí nijakých protirečení medzi kresťanstvom a špiritizmom. Tých, ktorí aj keď sa na svojich stretnutiach modlia, spievajú žalmy a čítajú Božie slovo a pritom nadväzujú kontakty s duchmi mŕtvych, nazývame špiritisti.
ŠPIRITIZMUS MÁ PROTIKRESŤANSKÚ DOKTRÍNU
„Zo špiritistického hľadiska je človek utvorený z troch základných prvkov: z nehmotnej duše, ktorá je nesmrteľná, ktorá myslí, ktorá má vôľu a ktorá je ukrytá vo fyzickom tele, ktoré je naopak materiálne a hrubé. Duša je v tele uzatvorená prostredníctvom astrálneho alebo éterického tela, ktorému sa hovorí odušie.“
Odušie je životné fluidum, je to časť vesmírneho fluidu. Uskutočňuje prechod určitej časti kozmického univerzálneho fluidu do jedinca. Jeho prostredníctvom sú duchovia vedení k tomu, aby sa zjavovali ľudskej inteligencii a špiritistické metódy nám približujú svet „dezinkarnovaných“ aby sme sa i my sami mohli povzniesť...
Médium je indivíduum, ktoré slúži duchom ako „pristávacia dráha“ k tomu, aby mohli komunikovať s ľuďmi. Médium vďačí za túto schopnosť svojmu odušiu, ktoré je uhoľným kameňom špiritistickej stavby. Existencia tohto odušia je úplne nezlučiteľná s kresťanskou antropológiou v tradičnom chápaní... Lekárske a vedecké bádanie o tomto oduší vyústi len v protikladné závery... aspoň to bádanie, ktoré neprevádzajú samotní špiritisti. Svet duchov je teda zložený len z duší, ktoré sú na ceste k dokonalosti a ktoré sa môžu vteľovať.“ [17]
Vidíme, že špiritizmus verí v evolučný proces duchovného vývoja a prevteľovania, zatiaľ čo Božie slovo jasne učí o vzkriesení a nie o reinkarnácii. /Dan 12,2. Mt 25,46/. Podľa špiritistov stupeň duchovného vývoja po smrti závisí od skutkov človeka. V tomto učení sa popiera peklo, popiera sa trest Boha za zlé skutky a odmena za dobré, popiera sa Božia milosť pre hriešnikov.
Pokračovanie života po smrti nemá nič spoločné s vierou v Krista, jeho smrť a zmŕtvychvstanie sa nepovažuje za akt spásy.
Ešte si položme otázku: „Ak špiritizmus naozaj pôsobí, akí duchovia sa zjavujú a konajú?“
„Oliver Lodge sa vyjadril takto: Jediné vysvetlenie, ktoré by sa mohlo dať, by bolo predstaviť si nadprirodzenú diabolskú zlobu, ktorá nám chce škodiť a nás klamať.“
Je možné, že i v špiritizme sú v hre duchovia lži, vydávajúce sa za zomrelých? Cirkevný otec Tertulián bol o tom presvedčený. Predpokladajú to i ex – média, napr. Casson.
Casson musel skúsiť, že pri jeho poslednej seanse, keď uvažoval o tom, že sa rozíde so špiritizmom a odovzdá sa Ježišovi Kristovi, jeho kontrolný duch snažil sa ho zahrdúsiť.
Neexistuje žiadna možnosť zmierenia medzi duchmi špiritizmu a Duchom Kristovým.“ [18]
ZÁVER
Psychická chirurgia nemá vedecké opodstatnenie a na základe známych faktov o týchto „operáciách“, každý kresťan by mal zaujať jasný postoj. Keby aj tieto „operácie“ boli úspešné, čo skúsenosti mnohých nedosvedčujú, kresťan by s tým nemal mať nič spoločné. My vieme, ku komu máme ísť, keď sme chorí. Lekár lieči a Boh uzdravuje. Nie je to žiadna fráza. O tom svedčí aj nasledujúca skúsenosť kňaza, ktorý vydal svedectvo.
Prišla za mnou pani v stredných rokoch, ktorá ochorela na rakovinu. Chcela sa uzdraviť za každú cenu, pretože mala malého syna. Poznala prognózu ochorenia a vedela, že tu pomôže len zázrak. Dopočula sa o filipínskych liečiteľoch, „ktorí robia zázraky“. Rozhodla sa, že predá dom, čím získa 300 000 korún. Peniaze chcela použiť na cestu a honorár pre „zázračných liečiteľov.“
Tak som je povedal: „Modlite sa, Pán Ježiš vás môže uzdraviť. Ak je v Božom pláne, aby ste teraz zomreli, pokojne mu ponúknite svoj život. Ak má iný plán, tak vás uzdraví. A nikam necestujte, to nemá zmysel!“
Keď po určitom čase mala ísť na operáciu, podrobila sa rôznym vyšetreniam, lekári potvrdili negatívny nález. Boh, Pán života a smrti ju uzdravil.
Literatúra:
Eliášova, T.: Zdravie za akúkoľvek cenu. Prešov : Vydavateľstvo Michala Vaška, 1997, s. 79 - 91.
Poznámky:
[1] Mack, L., Harwood, E., Rilez, L.: Nevysvetliteľné záhady. Bratislava, Vydavateľstvo P. H. PRESS-BURG, spol. s r.o. 1994, str. 29
[2] Kolektiv autorů: Alternativní medicína – možnosti a rizika. Praha, Grada Publishing 1995, str. 103
[3] Mack, L., Harwood, E., Riley, L.: cit. dielo, str. 28
[4] Kolektiv autorů: cit. dielo, str. 102
[5] Porov. Gallová, Ľ.: Dokáže liečiteľ zázraky? International 43/95, Roč. V., Danubia-print, Bratislava, str. 23
[6] tamtiež, str. 23
[7] porov. Malecová, J.: Boží doktori. Republika, č. 40/228, Ročník II.
[8] tamtiež, str. 7
[9] porov. Solárová, V.: Brazílski transchirurgovia operujú kuchynským nožom a bez narkózy. Rodina 3/95. Roč. XXVII., Euroskop, Bratislava, str. 18-19
[10] porov. Solárová, V.: Filipínske operácie – podvod, či realita? Rodina 4/95, ROč. XXVII., Euroskop, Bratislava, str. 9
[11] tamtiež, str. 9
[12] porov. Inglis, B., West, R.: Sprievodca alternatívnou medicínou, Bratislava, Príroda a. s. 1992, str. 271-272
[13] Groothius, D. R. : New Age – tváří v tvář. Praha, Návrat domů 1995, str. 31
[15] tamtiež, str. 173
[16] Madre, P.: Ale zbav nás od zlého. Kostelní Vydří, Karmelitánske nakladatelství 1995, str. 102. (Madre nemal odmietavý pravoverný katolícky postoj voči všetkým okultným praktikám – pozn. SBM)
[17] tamtiež, 108-110
[18] Dam, W.C.: Okultizmus a křesťasnká víra. Havlíčkův Brod, ICHTHYS 1991, str. 78-79