Podstata pôstu: priznať si pred sebou aj pred Bohom svoj hriech
Základný postoj voči Bohu je, že človek si je vedomý svojho hriechu, viny. Kajúcnosť bola aj v Starom zákone spojená s pôstmi, s obetami, že ľudia prinášali za svoje hriechy baránky alebo dávali v obeť to, čo im bolo drahé. Ako obeť za hriech vylievali krv zvierat, ľudia pálili tieto obete ako zápalnú obetu Pánovi. Teda človek si bol vedomý základnej reality hriechu. Dnes sa však zásluhou moderných psychológii a ateizmu termín "hriech" škrtol, a tak sme sa dostali do stavu, kedy už len zbierame žalostné plody. Hriech je totiž realita. Boží postoj k hriechu je: "Odplata za hriech je smrť." (Rim 6, 23)
Jediný spôsob ako sa zbaviť hriechu je pokánie a prijatie Ježišovej zmiernej obeťe za nás. Zvlášť v pôstnom období treba skrze pokánie otvárať Bohu svoje srdce. Pôst, almužna, nočné bdenie a iné prejavy zbožnosti sú len vonkajšie formy; hlavnou podstatou však je nie roztrhnúť svoj odev, ale svoje srdcia, ako hovorí Pán (porov. Joel 2,13). Kráľ Dávid sa dopustil dvoch zločinov: cudzoložstva a vraždy. "Decentným", skrytým spôsobom nechal zabiť manžela ženy, s ktorou zhrešil. Napriek tomu však bol na svoj hriech slepý. Prorok Nátan mu musel otvoriť oči, aby ho uvidel. Rozprával mu príbeh, ako sa podobného hriechu dopustil jeden človek. Dávid sa rozhorčil nad takou nespravodlivosťou: "Ten človek je hoden smrti!". Nátan mu povedal: "Ty si ten človek." Vtedy Dávid zvolal: "Zhrešil som." On si pred sebou aj pred Bohom priznal svoj hriech. Preto mu prorok odpovedal: "Boh ti odpustil tvoj hriech." V pôstnom období nestačí vonkajšia forma umŕtvovania. To - vrátane pôstov - robia aj hinduisti a budhisti, ale nevedie ich to k pravdivému pokániu, ba naopak k pýche a na to, aby sa v nich rozvinulo negatívne duchovno. Hlavné teda je priznávať si svoj hriech a vždy znovu prijímať Ježiša za svojho Spasiteľa. Keď sa modlíme sedem posledných slov nášho Spasiteľa z kríža, ktoré sú koncentráciou celého evanjelia, osobne môžeme na hĺbku prežívať ich vzťah k nám samým, k našej záchrane, k premoženiu diabla a hriechu. Môžeme si tiež čítať kajúce texty z Písma svätého, modliť sa nad nimi a zároveň to môže byť aj prípravou na svätú spoveď.