Ježiš sa počal z Ducha Svätého
Niektorí liberálne zmýšľajúci ľudia a priaznivci hnutia New Age, učia, že vraj Ježiš bol splodený prirodzením telesným spôsobom, nie nadprirodzeným a že pri účinkovaní Ježiša sa ľudom Jeho zázraky len zdali, údajne ich však nečinil. Písmo sväté aj ústne podanie Cirkvi (Tradícia) tieto bludy vyvracajú. Ježiš nebol splodený prirodzeným spôsobom, ale počal sa z Ducha Svätého, v lone Panny Márie. Pozrime si niektoré citáty z Písma svätého.
Mária na Božie volanie, či sa stane Matkou Spasiteľa sveta, anjelovi povedala: „Hľa, služobnica Pána, nech sa mi stane podľa tvojho slova." (Lk 1, 38). Jej súhlasom s plánom spásy sa uskutočnilo tajomstvo viery, ktoré nazývame vtelenie Syna Božieho. „A Slovo (Pán Ježiš) sa telom stalo a prebývalo medzi nami.“ (Jn 1, 14). Túto najväčšiu udalosť v dejinách ľudstva, že sa Boží Syn stal človekom, aby nás vykúpil a spasil, si pripomíname v deň Slávnosti Zvestovania Pána, 25. marca. A tiež denne napoludnie modlitbou Anjel Pána, či modlitbou Zdravas Mária. Okrem toho Matka Božia pri počatí Ježiša neprežívala žiadnu telesnú žiadostivosť, pretože ju Boh pre budúce zásluhy Ježiša Krista uchránil od dedičného hriechu. Je nepoškvrnene počatá. Ďalej.
Anjel Gabriel povedal Márii pri zvestovaní: „Duch Svätý zostúpi na teba a moc Najvyššieho ťa zatieni. A preto aj dieťa bude sa volať svätým, bude to Boží Syn.“ (Lk 1, 35). Obsah tejto správy anjel potvrdzuje aj pri stretnutí so sv. Jozefom, pozemskom pestúnovi Pána Ježiša. Sv. Jozef, ženích Panny Márie, totiž uvažoval o tom, že Máriu prepustí, lebo čakala dieťa. Avšak anjel jeho obavy zaháňa takto: „Jozef, syn Dávidov, neboj sa prijať Máriu, svoju manželku, lebo to, čo sa v nej počalo, je z Ducha Svätého. Porodí syna a dáš mu meno Ježiš; lebo on vyslobodí svoj ľud z hriechov." To všetko sa stalo, aby sa splnilo, čo Pán povedal ústami proroka: "Hľa, panna počne a porodí syna a dajú mu meno Emanuel," čo v preklade znamená: Boh s nami.“(Mt 1, 18-23).
Tieto state sú jasným dôkazom proti bludom o prirodzenom telesnom splodení Ježiša Krista. Pravdou kresťanstva teda je, že Vykupiteľ, Boží Syn sa počal Božím spôsobom, nie ľudským. Jeho Otcom je Boh, nie sv. Jozef! Anjel to jasne na inom mieste zdôraznil Márii: „Počneš a porodíš syna a dáš mu meno Ježiš. On bude veľký a bude sa volať synom Najvyššieho.“ (Lk 1, 31-32).
Navyše božské počatie Božieho Syna súvisí aj s naplnením proroctva o príchode Mesiáša, ktorý sa narodí z novej ženy, novej Evy – matky nového pokolenia – Cirkvi. Po prvom páde našich prarodičov do hriechu v raji totiž Boh prisľúbil Záchrancu. Ako? Skrze Máriu. Ona je tou predpovedanou Novou ženou, spomenutou v knihe Genezis (Gn 3, 15), skrze ktorú prišiel Vykupiteľ sveta. Keďže je Mária novou nepoškvrnenou Evou, ktorá spolu so svojim Synom šliape hadovi – diablovi na hlavu, Pán Ježiš je novým, nepoškvrneným a dokonalým Adamom, ktorý svojou spasiteľnou smrťou na kríži a slávnym vzkriesením premohol hriech aj zlých duchov a priviedol stratené ľudstvo k Všemohúcemu Otcovi do neba. (Rim 5, 17-18; 1 Kor 15, 21-22.45.47-49).
Mimo to treba zdôrazniť, že Mária ostala pannou nielen v čase Kristovho vtelenia, ale aj počas pôrodu a po ňom. Teda je Matkou i pannou zároveň. Ako učí sv. Augustín († 430) vo svojich spisoch, v zhode s učením celej Cirkvi: „Ako panna počala, ako panna porodila a po pôrode neporušenou zostala.“
Čo sa týka zázrakov Pána Ježiša Krista, treba zdôrazniť, že boli a sú skutočné a pravdivé. Svedčí o tom Biblia, ústne Podanie Cirkvi aj neveriaci ľudia. I nimi a aj naplnenými starozákonnými proroctvami a svojim presvätým životom Ježiš dokázal, že jeho učenie je pravdivé a že je Bohom poslaný prisľúbený Mesiáš. Napokon, Ježiš aj dnes koná mocné činy na tých, ktorí Mu vyznávajú svoje hriechy a prijímajú Ho vierou za Pána a Spasiteľa. Povzbuďme sa listom Publia Lentulla, veliteľa fenickej légie v Palestíne, rímskemu cisárovi, Tibériovi (†37 po Kr.), o charakteristike osoby Spasiteľa sveta.
„Buď pozdravený, cisár Tibérius, od Publia Lentulla! Objavil sa tu človek, ktorý, ako sa zdá, je držiteľom mimoriadnej moci. Ľudia ho nazývajú veľkým prorokom. Jeho prívrženci ho nazývajú synom Božím a jeho meno je Ježiš Kristus. Skutočne každý deň možno počuť podivuhodné veci o tomto Ježišovi. Raz kriesi mŕtvych, inokedy uzdravuje chorých a celý Jeruzalem ho obdivuje pre jeho neobyčajné učenie. Jeho výzor: majestátna tvár vyžarujúca pôvab, takže všetkých, ktorí sa na neho dívajú, preniká láska a súčasne i bázeň... Svojimi črtami, bledomodrými očami a zlatými vlasmi, podobá sa svojej matke, ktorá je najkrajším a najpôvabnejším zjavom, aký tam možno vidieť. Jeho reč je rozhodná, vážna, čistá a nie je možné napadnúť ho. Je najčistejším výrazom čnosti, a pritom svedčí o takej múdrosti, že prevýši aj najväčších spi¬sovateľov a vedcov. V kázaní je prísny, pri vyučovaní nežný, láskyplný a neodolateľný. Chodí bosý a holohlavý. Zďaleka sa mu posmievajú, ale v jeho blízkosti sa pred ním chvejú. Ešte nikto ho nevidel smiať sa, ale skôr plakať. Tí, s ktorými sa stýka, sú dobrí a zdraví. Pri tom všetkom ma zlí ľudia stále obťažujú, aby som ho pred tebou, veličenstvo, obžaloval, lebo jeho učenie — podľa ich názoru — škodí tvojej vážnosti, pretože hlása, že kráľ i jeho poddaní sú si pred Bohom rovní. Očakávam tvoj rozkaz v tejto veci, aby som ho mohol ihneď vykonať. Buď zdravý! PUBLIUS LENTULLUS“ (List objavil francúzsky vedec d´Antugny.)
Záver:
K večnej spáse a k odpusteniu hriechov je nutné veriť okrem iných aj tieto články viery z Kréda: „Verím ... i v Ježiša Krista, jeho jediného Syna, nášho Pána, ktorý sa počal z Ducha Svätého, narodil sa z Márie Panny“.
Toto je viera apoštolov, pravoverných koncilov, svätých mučeníkov, aj celej Cirkvi. Bez tejto biblickej, kresťanskej viery v Spasiteľa sveta a v jeho nepoškvrnené počatie, nik nemôže byť spasení.
Rehoľníci SBM
24. 11. 2022
Súvisiace články:
Slovo otce patriarchy Eliáše na svátek Zvěstování Páně
Stručná katolícka náuka o úcte k Panne Márii – I. časť